• Bolig og utleie
  • Eiendomsdrift
  • Eiendomsutvikling og byggeprosjekt
  • HJEM
  • PROSJEKTER
  • TIL SALGS
    • Solgt
  • TIL LEIE
  • STILLINGER
  • OM AEKF
  • NYHETER
  • KONTAKT
  • SØR AMFI

Budsjett 2018 – 2021

november 01, 2017
by Marianne Ljøstad
Comments are off

Budsjettet for 2018 er i hovedsak en videreføring av hovedaktiviteter fra 2017-budsjettet med dagens bemanning.

Byggeprosjektet nye Roligheden skole vil prege investeringssiden i budsjettet. Investeringsbudsjettet er for øvrig preget av kommunens begrensede muligheter til å foreta låneopptak, noe som blant annet medfører manglende satsning på arbeidet med energiøkonomisering og etablering av nytt svømmeanlegg.

Særlige forhold som påvirker budsjettet

Næringsareal

Arbeidet med å etablere kommunale næringsareal er en viktig del av bystyrets næringsplan som ble vedtatt i 2017. Styret i AE KF har angitt retning i arbeidet ved å peke ut Heftingsdalen næringspark, Agderparken Nord og Ulleråsen næringsområde ved Eydehavn som prioriterte områder. I strategidokumentet, som ble presentert i bystyret i juni 2017, ble det vedtatt en strategi for å organisere disse næringsarealene som egne aksjeselskap blant annet for å unngå en direkte belastning på kommunens investeringsbudsjett, samt å skape en raskere og forretningsmessig riktig utvikling av områdene.

Det er foretatt en bevilling til næringsområder på kr. 8 mill. i 2017. Denne bevillingen vil i hovedsak gå med til oppkjøp av areal i Agderparken Nord. Dette arbeidet vil bli videreført i 2018. Daglig leder vil likevel påpeke at prosessen frem mot etablering av næringsarealene vil ta tid, medføre bruk av driftsmidler som i dag ikke ligger inne i budsjettet og kreve både administrativ kapasitet og styrets spesiell oppmerksomhet i årene fremover.

Etablering av næringsareal er et prioritert område i AE KF.

ENØK-tiltak

Det er foreslått kr.1 mill. til ENØK-tiltak i 2018. Dette er ikke tilstrekkelig for at det planlagte målet om redusert energiforbruk på 20 % kan nås i løpet av 2020, selv om det fremdeles er usikkerhet knyttet til disse tallene.

Samtidig er det slik at økonomisk riktige og lønnsomme ENØK-tiltak er uten risiko for foretaket og kommunen, og er en direkte oppfølging av styrets og bystyrets miljømål.

 

Lovpålagte tiltak i formålsbygg

Det er gjort en betydelig innsats i 2017 for blant annet å innfri krav om brannsikkerhet i formålsbygg, og da spesielt i våre bo- og omsorgssentre. Denne nødvendige satsingen må påregnes å bli videreført i 2018. Investeringsposten «lovpålagte tiltak» vil et stykke på vei dekke planlagte tiltak, men det må påregnes at arbeidet med utbedre avvik vil kreve vedlikeholdsmidler i foretaket.

Det er også slik at husleien ved eldre formålsbygg, som er en del av rammeavtalen med rådmannen fra 2010, ikke dekker det som nå påløper av kostnader til lovpålagte tiltak.

Stinta svømmehall

Manglende kapasitet, et utrangert anlegg og drift på grensen av pålagte lovkrav er nå en gjenganger ved foretakets rapportering og budsjettfremlegg. Denne situasjonen forsterkes ved at det må påregnes periodevis driftsstans ved Stinta-anlegget i løpet av neste periode. Den eneste holdbare løsningen er at det må foretas en total rehabilitering av Stinta-anlegget eller bevilges investeringsmidler til et nytt anlegg i løpet av kort tid.

Dette er ikke hensyntatt i kommunens investeringsopplegg.

Kommunale boliger

Det er ikke midler til kjøp av boliger i investeringsbudsjettet for 2018, men dette kommer i 2019 og 2020. Manglende bevillinger betyr at bystyrets pålegg om endring av geografisk plassering av kommunale boliger vil ta lengre tid enn forutsatt.

Kommentarer til enkelte punkter i driftsbudsjettet

Forventet økonomisk resultat i 2018

Strategidokumentets mål om økonomisk resultat på 1,75 % av driftsinntekter med unntak av andre salgs- og leieinntekter og refusjoner, er førende for økonomisk styring. Dette utgjør et overskudd på i underkant av kr. 5 mill. Forutsetningen i strategidokumentet er at overskuddet benyttes til forsterket vedlikehold ved en fondsavsetning for senere år. Det vil bli rapportert på status økonomi i løpet av året.

Vedlikeholdsetterslepet

Ved inngangen av 2017 var det utvendige vedlikeholdsetterslepet på formålsbygg på om lag kr. 112 mill. Tiltaksmidlene bevilget av staten gir et viktig bidrag til å redusere etterslepet ytterligere, selv om en stor del av tiltaksmidlene er benyttet til blant annet nødvendig oppgradering av sanitæranlegg i formålsbygg. (Innvendig vedlikehold)

Budsjettforutsetningene i 2018 må forventes å gi mulighet til ytterligere redusert vedlikeholdsetterslep. Det må avventes hva status vil være ved inngangen til året, men det må påregnes at poster for vedlikehold må heves ytterligere dersom styrets mål om kr. 80 mill. i 2020 skal nås.

Arendal Eiendom KF arbeider kontinuerlig med å se på hensiktsmessig organisering, god struktur og god oppgaveløsning for å effektivisere driften. Det gjelder også for å maksimere effekten av vedlikeholdspostene som ligger i budsjett for 2018.

Oppfølging av mål i strategidokumentet for redusert energiforbruk

Mål for redusert energiforbruk er 20 % i løpet av 2020. Med forutsetningene i budsjett 2018 er det en berettiget tvil om vi fullt ut kan nå dette målet. Samtidig må en forutsette at tiltak i henhold til sysselsettingsmidler vil gi en viss effekt på energi. Det vises for øvrig til kommentarer om særlige forhold som påvirker budsjettet over.

Måloppnåelse for biler som ikke bruker fossilt brennstoff er satt til 50 % innen 2020. Med budsjettforutsetningene i 2018 og videre, vil dette målet kunne nås.

Det forutsettes i miljødokumentet at energiforbruk i nye bygg skal ligge 10 % under gjeldende regelverk. Dette vil kreve at opsjon på beste energiløsninger velges for nye Roligheden skole noe det ser ut til at mottatte tilbud gir mulighet til.

Kommentarer til enkelte punkter i investeringsbudsjettet

Avhending av eiendommer

Arendal Eiendom KF skal redusere kommunens låneopptak ved å selge eiendommer og bygg som ikke benyttes til kommunal kjerneaktivitet. Det må forventes at det kan frigjøres kapital ved salg av aksjer/eierandeler på Fløyheia. Forutsetningen her er bystyrets vedtak fra 2013 hvor 60 % av aksjonene skal selges i markedet. Salg av tomter på Marisberg er påbegynt i 2017 og videreføres i 2018. I tillegg må den gamle brannstasjonstomten kunne frigjøres for salg.

Det må presiseres at salg av eiendom vil være påvirket både av markeds-konjunkturer, forhandlinger og reguleringsprosesser. Tallene som følger vil dermed være usikre.

Næringsareal

Se kommentarer over.

Kommunale boliger

Se kommentarer over

About the Author
Del innlegget:
  • google-share
  • Bolig og utleie
  • Eiendomsdrift
  • Eiendomsutvikling og byggeprosjekt

ARENDAL EIENDOM KF

Postboks 123
4891 Grimstad

Faktura til kommunen:
EHF-faktura

Organisasjonsnummer:
895479322

Bankkontonummer:
3000.40.08010

Besøksadresse
Rådhusgaten 10
4836 Arendal

Besøksadresse
Bjorbekk Base
Johan Landmarksvei 3
4824 Bjorbekk
Redaktør:
Øystein Sangvik oystein.sangvik@arendal.kommune.no

Webansvarlig:
Marianne C. F. Ljøstad marianne.ljostad@arendal.kommune.no